بپا دسته گل به آب ندی!(طنز اما مفید)

چه شنا کردن را بلد باشید و چه فقط برای آب بازی و هنرنمایی توی آب رفته باشید یک سری اصول اولیه وجود دارد که باید رعایتش کنید. شوخی که نیست؛ ممکن است سر کمی بی جنبه بازی یا بی خیالی نسبت به اقوام بو و باکتری، جان و سلامتی تان را از دست بدهید. از آن گذشته استخر رفتن به این راحتی ها هم نیست. پول می خواهد وسایل می خواهد و رعایت چیزهایی که اگر ندانید ممکن است از استخر پرت تان کنند بیرون. بعداً نگویید ما نگفتیم!

جیب تان را سبک و سنگین کنید

سازمان تربیت بدنی می گوید قیمت استخرها حساب و کتاب دارد و بر اساس درجه یک، دو یا سه بودن آنهاست. با این حال نه کسی می داند که این درجه بندی ها چه مبنایی دارد و نه هیچ صاحب استخری می داند که استخرش درجه چند است. قیمت هم بیشتر به محله استخر و لوکس بودنش بستگی دارد تا تعداد غریق نجات و پاکیزگی و معیارهای کم اهمیتی(!) مثل اینها

با آدم های آلوده نگردید

اول از خودتان شروع کنید.
-پیش از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده بشویید.
-از تف کردن و خارج کردن ترشحات بینی داخل آب خودداری کنید!
-زیر لباس شنایتان لباس نپوشید.
-رفتن به دستشویی قبل و هنگام شنا را جدی بگیرید.
-از گذاشتن پا در حوضچه کلر هنگام ورود به استخر نترسید. مطمئن باشید کسی را گاز نمی گیرد.
-آب استخر را نخورید. خودتان حدس بزنید که آن تو چه چیزهایی ممکن است باشد.
-در صورت داشتن بیماری پوستی واگیردار با استخر خداحافظی کنید.
-بعد از استخر هم مو و بدن خود را کاملا بشویید.

پا توی آب آلوده نگذارید

رابطه آب و استخر و آدم های داخل آن مثل رابطه جریان برق و لامپ هایی است که به صورت سری یا موازی به هم متصل شده باشند. این طوری اگر یک نفر آدم آلوده هم توی مدار باشد، بقیه را هم می سوزاند. در نگاه اول این چیزها را کنترل کنید.
-آب کدر نباشد و کف استخر خوب پیدا باشد.
-آت و آشغال و مو روی آب یا کف استخر نباشد. بهترین جا برای جمع شدن آشغال ها گوشه های استخر است.
-لایه روغنی روی آب جمع نشده باشد.!!!!!!!!!
-آب بوی ماندگی یا بوی خیلی تند کلر ندهد.
خطر: اگر بعد از شنا متوجه هر تغییر شدیدی در جنس مو، پوست یا وضعیت تنفسی تان شدید یا تغییری در کیفیت لباس شنایتان دیدید (مثلا اگر دیدید مایوتان رنگ می دهد یا گشاد شده یا تار و پودش در حال از هم پاشیدن است، در حالی که قبلا این طوری نمی شد) احتمالا مواد ضد عفونی کننده استخر غیر مجاز بوده (کلر بیش از حد یا کلر دارای آمونیاک یا حتی وایتکس در آب). برای اینکه خودتان هم مثل مایوتان درب و داغان نشوید، دیگر وارد آن استخر نشوید.

فرهنگ استخر رفتن داشته باشید

علاوه بر بهداشت محیط و شخص، رفتارتان هم باید کمی تر و تمیز باشد تا سالم بمانید.
- جوگیر نشوید. دویدن و شیرجه زدن و زیرآبی رفتن را بگذارید برای وقتی که از جان تان سیر شدید
- هنرنمایی تان در پرداختن به شوخی های بامزه و بی مزه را بیرون استخر به دوستان نشان دهید.
- اگر دچار خستگی یا گرفتگی عضلانی هستید در قسمت های عمیق شنا نکنید.

هزینه هایتان را کم کنید.

چند راه وجود دارد برای اینکه استخر را از یک تفریح پرهزینه به یک ورزش مناسب تبدیل کنید.
- اگر دولتمرد هستید: اگر کارمند دولت هستید یا حتی در شرکت های بزرگ خصوصی کارمی کنید که به کارمندان شان خیلی می رسند، می توانید با یک پیگیری ساده سر دربیاورید که آیا محل کارتان با استخری قراردارد یا نه. اگر داشت که با گرفتن کارت مربوط از تخفیف ویژه برخوردار شوید و اگر هم نداشت پیشنهادش را بدهید.
اگر کارت دارید: بعضی از شرکت ها به طور مستقل با تهیه کارت های تخفیف واسطه ای بین استخرهای عمومی و سازمان های مختلف یا افراد می شوند. این شرکت ها تخفیف های ویژه ای برای صاحب کارت دارند. معمولا این کارت ها را می شود به طور آزاد از خود متصدیان استخرها تهیه کرد.
- اگر زیاد استخر می روید: در بعضی از استخرها بلیت های مدت دار یا خرید تعداد زیادی بلیت قیمت کمتری نسبت به خرید تکی اش دارد. اگر مرتب استخر می روید، این راه هم به دردتان می خورد.

چی بخریم؟

بهترین جا برای خرید لوازم شنا بورس های اصلی ورزشی فروشی (مثلا میدان منیریه تهران )تبلیغات؟؟؟؟؟؟؟!هستند. اولویت بعدی با ورزشی فروشی های بزرگ است و آخرین راه هم خرید از بوفه استخر هاست که معمولا اقلام دم دستی تر دارند و بهتر است تا وضعیت اضطراری پیش نیامده سراغ شان نروید چون معمولاقیمت هایشان چند برابر است

چی بخوریم؟

بستگی دارد برای چی دارید شنا می کنید. اگر می خواهید لاغر شوید، نباید بعد از استخر راه تان را به سمت اولین کله پزی کج کنید و اگر می خواهید عضلات تان را تقویت کنید، نباید گرسنه بمانید. فعلاً این توصیه ها را داشته باشید.
- قبل از شنا سعی کنید غذای سبک و کم حجم بخورید. از سه ساعت قبل از شنا انواع گوشت ها، موز و غذاهای چرب نخورید. به جایش ماکارونی، سیب زمینی، میوه های شیرین،  و قندهای دیگر که از افت فشار شما جلوگیری کند، مفید است.
- به قیافه اش نمی آید اما شنا باعث کاهش آب بدن می شود. برای اینکه آب بدن تان کم نشود در طول شنا هریک ربع، کمی آب بنوشید. اگر سابقه بیماری افت فشار دارید، داخل آب مقداری نمک یا شکر بریزید.
- اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، از خوردن غذا تا یک ساعت بعد از شنا خودداری کنید. اگر نه چیزی که بعد از شنا می چسبد مواد قندی و انرژی زاست.اینو راست میگی مخصوصا حالا که تو استخر شربت هم می دن!!!!!
ممنون از اینکه مقاله ی مارو مطالعه کردید انشاالله دفعات بعدی با توجه به نظرات شما بهتر بنویسیم.
/ 1 نظر / 104 بازدید
عشق یا طعم الهی

سلام ممنون از توجهتون. شما با افتخار لینک شدید